«Πίντερ» το θεατρικό έργο της Αναστασίας Καραογλάνη στο Θέατρο «Μαίωτρον»
Ένα έργο που αναφέρεται
στη τεχνητή νοημοσύνη
στο παρόν
στη σχέση των δυο φύλων
και στη ευτυχία
Με «καμβά» τη τεχνητή νοημοσύνη και σαφείς νύξεις στο παρόν, στη σχέση των δυο φύλων ή στη ευτυχία «ξετυλίγεται» η ιστορία του θεατρικού έργου της Αναστασίας Καραογλάνη «Πίντερ», που κάνει πρεμιέρα στις 9 το βράδυ της Παρασκευής 5 Μαΐου 2023 στο θέατρο «Μαίωτρον» της Θεσσαλονίκης ( Αθηνάς 21, περιοχή τούρκικο προξενείο).
Το έργο παρουσιάζεται στο θέατρο «Μαίωτρον» της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του προγράμματος του ίδιου θεατρικού φορέα, που φέρει το τίτλο: «Πρώτο βήμα».
Το όλο θεατρικό εγχείρημα αποτελεί ένα «παιχνίδι ανάμεσα στο πραγματικό και το μη πραγματικό», το οποίο διαδραματίζεται μέσα σ` ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον στη Μεγάλη Βρετανία.
Η υπόθεση
Εκεί βρίσκεται ο καθηγητής Μέριτ (σ.σ. Ευτυχής), ο οποίος ηθελημένα ζει υπό συνθήκες κοινωνικής αποστασιοποίησης. Ως επιστήμονας έχει αφοσιωθεί σε ένα έργο ζωής, που δεν είναι άλλο από της δημιουργίας του καλύτερου συντρόφου του ανθρώπου. Πρόκειται για ένα έργο που «δομείται» μέσω της τεχνητής νοημοσύνης.
Ο καθηγητής Μέριτ, λοιπόν, έχει παντρευτεί τη Σάρα, η οποία επί της σκηνής αποκαλύπτει την άποψη, που έχει η ίδια για τη ζωή. Από την άλλη πλευρά, η πρώην φοιτήτρια του καθηγητή, η Αμάντα αποτελεί το «κρίκο» του πανεπιστημίου κι ελέγχει τη πρόοδο του πειράματος και η αναφορά της ίδιας είναι σημαντική για τη χρηματοδότησή του. Άραγε, είναι, μόνον αυτός ο ρόλος της; Ιδού η απορία…
Ο «Πίντερ»
το ρομπότ
Επί της σκηνής ενσαρκώνεται και ο Πίντερ, το ρομπότ, στο οποίο δόθηκε το όνομα του διάσημου θεατρικού συγγραφέα. Ως ρομπότ είναι ένα πλάσμα, που «τρέφεται» από το Google, υπηρετεί το ρόλο του στο έπακρο κι «οδηγεί» στη σταδιακή αποκάλυψη της ζωής του καθηγητή και της ζωής, γενικότερα.
Τι σχέση, όμως, έχει μ’ όλα αυτά ο πραγματικός Πίντερ, ο συγγραφέας; Με ποιο τρόπο συνδέεται με το καθηγητή ή ακόμη χειρότερα πως συσχετίζεται με το ίδιο το ρομπότ;
Η θεματολογία
Το κείμενο της Αναστασίας Καραογλάνη «αγγίζει» καίρια θέματα ανθρωπίνων σχέσεων, όπως είναι:
🔴Η προσωπική επαγγελματική πραγμάτωση ενάντια στην ισορροπημένη οικογενειακή και κοινωνική ζωή.
🔴Οι παρελθοντικές σχέσεις που «μεταφέρουν» την αίσθησή τους στο «τώρα».
🔴Η σχέση των δυο φύλων.
🔴Η ευτυχία.
Συνάμα, το έργο σχολιάζει τη σπουδαιότητα της τεχνητής νοημοσύνης σε αντίθεση με τη συναισθηματική. Προσπαθεί να απαντήσει στα πολλά ηθικά θέματα που τίθενται σχετικά με τη κυριαρχία των έξυπνων πλασμάτων τεχνητής νοημοσύνης στη ζωή των ανθρώπων.
Εμβαθύνει, δε, στο θεμελιώδες ζήτημα της εξέλιξης ενός προσώπου, το οποίο μπορεί ν’ ανήκει στο ανθρώπινο είδος ή δύναται να προέχεται από ένα υβριδικά κατασκευασμένο πλάσμα.
Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι το δεύτερο δεν είναι πραγματικό.
Και το ερώτημα
Θέτει, δε, το μεγάλο ερώτημα:«Θα μπορούσε να είναι ένας αγώνας ανάμεσα στο πραγματικό και στο μη πραγματικό;»
Οι εκπλήξεις και οι ανατροπές εξελίσσονται επί της σκηνής.
Σημείωμα του σκηνοθέτη
«Σε μια εποχή που η τεχνολογία έχει εισβάλει στη καθημερινότητά μας και το ανθρώπινο είδος τείνει να μετατραπεί σε ένα παθητικό δέκτη, ο οποίος υποκλίνεται σταδιακά όλο και περισσότερο σε ένα μέλλον, όπου η τεχνολογία παίρνει κυρίαρχη θέση στη καθημερινότητά του.
Αρωγός σε όλο αυτό, η στο έπακρο εκμετάλλευση της τεχνολογίας από κάθε μορφή εξουσίας που επιδιώκει την επιβολή της δικής της άποψης», σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης, ο οποίος αναφέρει ότι:
«Το ανθρώπινο είδος βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο σκέψης και προβληματισμού. Η δημιουργία και οι τέχνες δείχνουν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στη πρόκληση ενός τέτοιου μέλλοντος, να προτείνουν λύσεις να δώσουν στον άνθρωπο τη δυνατότητα να εκφράσει αυτά που πιστεύει, να «κρατήσει» επαφή με το υγιές παρελθόν χωρίς να αφορίζει ότι καινούριο και πρωτοποριακό ακολουθεί».
Ο άνθρωπος δε μπορεί
να πάψει
να δημιουργεί
«Ο άνθρωπος δε μπορεί να πάψει να δημιουργεί. Παράλληλα, εξετάζονται οι ίδιοι οι άνθρωποι και οι σχέσεις μεταξύ τους. Ο αμέριστος εγωκεντρισμός και η απάθεια απέναντι στο πρόβλημα του διπλανού του. Το έργο της κυρίας Αναστασίας Καραογλάνη τολμά να φτάσει «το μαχαίρι στο κόκκαλο» και μέσα από τους χαρακτήρες του έργου να μας φέρει αντιμέτωπους με τον εαυτό μας», σημειώνει- μεταξύ άλλων- ο σκηνοθέτης, Σταύρος Παρχαρίδης.
Συντελεστές
Συγγραφέας είναι η Αναστασία Καραογλάνη.
Το έργο σκηνοθέτησε ο Σταύρος Παρχαρίδης.
Τους ρόλους ενσαρκώνουν οι εξής ηθοποιοί, οι οποίοι αναφέρονται με τη σειρά εμφάνισης στο έργο:
🔴Μαρία Ιωαννίδου.
🔴Δόμνα Κατσουπάκη.
🔴Μιλτιάδης Μαρέτας.
🔴Νικόλας Παπάζογλου.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια σχεδίασε η Μαρία Παπατζέλου.
Τη μουσική συνέθεσε ο Νίκος Πανδής.
Το βίντεο δημιούργησε ο GianniTselini.
Το βίντεο installation προγραμμάτισε ο Γιώργος Παρχαρίδης.
Χώρος της παράστασης
Το έργο «Πίντερ» της Αναστασίας Καραογλάνη «ανεβαίνει» στο θέατρο «Μαίωτρον» της Θεσσαλονίκης (οδός Αθηνάς 21, περιοχή τούρκικο προξενείο).
Παραστάσεις
Πρεμιέρα: Παρασκευή 5 Μαΐου 2023.
Το έργο «παίζεται» κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 9 το βράδυ.
(Το τριήμερο των εκλογών το θέατρο αργεί)
Κρατήσεις θέσεων για τη παράσταση πραγματοποιούνται στο κινητό τηλέφωνο με αριθμό κλήσης: 6932-63.31.27.
Τιμή εισιτηρίου
Η τιμή του εισιτηρίου διαμορφώθηκε στα 10 ευρώ με κράτηση και 12 ευρώ στο ταμείο.
Τηλέφωνα επικοινωνίας
6932-63.31.27
Πάρκινγκ στο «Πάρκινγκ Ροτόντα», επί της οδού Δημητρίου Γούναρη, περιοχή Ροτόντας.
©Typologos.com 2023
.