O Ινδικός κινηματογράφος
Γράφει ο Νίκος Μόσχοβος
Δημοσιογράφος- Συγγραφέας
Ο κινηματογράφος της Ινδίας, κοινώς γνωστός ως Μπόλιγουντ, εδρεύει στη Βομβάη κι αποτελεί μια παγκόσμια πολιτιστική υπερδύναμη, που ασκεί μεγάλη επιρροή σε ολόκληρη σχεδόν την Ασία, καθώς και στον Αραβικό κόσμο. Ως πολιτιστική βιομηχανία έχει παράγει αριστουργήματα, αλλά «κυκλοφορεί» και εμπορικές ταινίες ευρείας κατανάλωσης.
Το Bollywood
και ο κόσμος
Οι περισσότεροι στο Δυτικό Κόσμο μιλάνε για την επικράτηση του Χόλυγουντ ανά την υφήλιο ξεχνώντας ότι η ταινία επιστημονικής φαντασίας «Hindi 2.0» (2018) του Σ. Σανκάρ (S. Shankar) προβλήθηκε σε 35.000 -40.000 αίθουσες μόνο στη Κίνα!
Κι αν σκεφτούμε την πρόβλεψη ότι μέσα σε λίγα χρόνια θα ξεπεράσει η Ινδία σε πληθυσμό τη Κίνα ως το πολυπληθέστερο της υδρογείου , τότε ίσως ήρθε η ώρα για τους σινεφίλ να «γνωρίσουν» από κοντά το κινηματογραφικό πλούτο, που παρέχει πλέρια η πανέμορφη χώρας της Ασίας!
Τα στατιστικά νούμερα
Το 2017 από τον ινδικό κινηματογράφο παρήχθησαν 1.986 ταινίες μεγάλου μήκους και οι οποίες το 2001 είχαν πουλήσει 3,6 δισεκατομμύρια εισιτήρια παγκοσμίως! Το ίδιο έτος από το Hollywood είχαν «κοπεί» 2,6 δισεκατομμύρια εισιτήρια ανά την υφήλιο.
Η θεματολογία
Οι ταινίες της Ινδίας στηρίζονται και συνδυάζουν ποικίλες εκφάνσεις- μορφές της 7ης Τέχνης (δράση , κωμωδία, θρίλερ, αστυνομική περιπέτεια, ρομαντισμό,δράμα και μελόδραμα), αλλά παραδεχόμαστε πως οι Ινδοί σκηνοθέτες είναι «άπαιχτοι» στα μιούζικαλ.
Το σινεμά στη χώρα του Γάγγη ξεκίνησε από το 1897, ίσως και παλαιότερα, ενώ διαθέτει μια πολύ μεγάλη παράδοση στις οπτικές τέχνες, η οποία είναι εφάμιλλη των Η.Π.Α, της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας, της Ρωσίας , της Ισπανίας, της Ελλάδας και της Ιαπωνίας.
Καλό είναι να βρείτε, αν μπορέσετε και να δείτε τις ταινίες του πατέρα του ινδικού κινηματογράφου, Νταντασαχέμπ Φάλκε (Dadasaheb Phalke), για να καταλάβετε το μέγεθος της τεχνικής – καλλιτεχνικής αρτιότητας των σκηνοθετών ή των ηθοποιών του!
Μια μικρή ιστορία
Ήδη, από το 1931 με το φιλμ «Alam Ara» του Αρντεσίρ Ιρανί (Ardeshir Irani) κατόρθωσαν οι Ινδοί σκηνοθέτες να παράγουν και ταινίες με ήχο, αν και «προχώρησαν» στη παραγωγή ταινιών με χρώμα από το 1960 και μετά!
Να μη ξεχνάτε ότι το σινεμά της Ινδίας αποτύπωσε καίρια το κίνημα της Εθνικής Ανεξαρτησίας της χώρας και τα κοινωνικά ζητήματα, ακόμη από το 1943 με την ταινία «Kismet», οπότε «μίλησε στη καρδιά του κόσμου».
Η αποτύπωση αυτών των κοινωνικών ζητημάτων μέσα από τα φιλμ συνεχίζεται ακόμη και σήμερα στη μεγάλη αυτή χώρα της Ασίας, αφού οι σκηνοθέτες μέσα από θρίλερ δε διστάζουν να μιλήσουν για τη σχέση μερίδας πολιτικών με το κοινό έγκλημα!
Στο ίδιο μοτίβο της «αποτύπωσης» των κοινωνικών ζητημάτων «κινήθηκαν» οι ταινίες «Pyaasa» (1957) του Γκουρού Ντουτ (Guru Dutt) και « Kaagaz Ke Phool» (1959) του Αμπράρ Άλβι (Abrar Alvi), καθώς και πολλές άλλες, που «γυρίστηκαν» μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1960. Τα συγκεκριμένα φιλμ διερεύνησαν διάφορα κοινωνικά θέματα, που αφορούσαν κυρίως τη ζωή της εργατικής τάξης στην Ινδία.
Ήταν η εποχή κατά τη διάρκεια της οποίας η ταινία «Η μητέρα Ινδία» του Μεχμπούμπ Χαν (Mehboob Khan,1957) προτάθηκε για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και το οποίο έχασε μόλις για μια ψήφο!
Και στις Κάννες
Ας θυμίσουμε και στους νεότερους σε ηλικία σινεφίλ πως οι ταινίες παραγωγής της Ινδίας ανταγωνίζονταν συχνά για το κορυφαίο βραβείο του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ενώ μερικές απ’ αυτές κέρδισαν τα μεγάλα βραβεία!
Δεν είναι μόνο
ρομάντζο και μουσική
Ο κινηματογράφος της Ινδίας δεν είναι μόνο ρομάντζο, μουσική και χορευτικά υπερθεάματα, αλλά μέσα στο διάβα του χρόνου έχει παράγει και πολύ καλές ταινίες στο επίπεδο της δράσης και της ρεαλιστικής απεικόνισης των εγκληματικών υπόκοσμων της Βομβάης και της άνευ προηγουμένου ανάπτυξης των παραγκουπόλεων!
Χαρακτηριστικό είναι ότι το φιλμ « Salaam Bombay» της Μίρα Ναϊρ (Mira Nair,1988) κέρδισε το Camera d’Or την ίδια χρονιά στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών και προτάθηκε για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Ανακαλύψτε
ένα κινηματογραφικό θησαυρό
Γι’ αυτό το λόγο, σας καλούμε ν’ ανακαλύψετε τα φιλμ του εμπορικού, του νεορεαλιστικού σινεμά και των αντιστοίχων τύπου νουάρ της Ινδίας, γιατί εκτιμάμε πως αξίζουν τη προσοχή σας, αφού πολλά από αυτά είναι εφάμιλλα του Χόλυγουντ, αν και κάποιοι θεωρούν μερικές από τις ταινίες Χίντι ως αντιγραφές ιστοριών της «Μέκκας του Κινηματογράφου».
Δείτε τη μεγάλη ηθοποιό Ναργκίς (Nargis) στη βραβευμένη επική δραματική ταινία «Η Μητέρα της Ινδίας» (1957) και ανακαλύψτε τον ύψιστο κινηματογραφικό θησαυρό της!
©Typologos.com 2024