Η σημασία του χρώματος στη ζωγραφική
Πώς το χρώμα
μπορεί να ενισχύσει
ή να «μεταμορφώσει»
ένα έργο τέχνης
Το χρώμα είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία στη ζωγραφική. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει διάθεση, να εκφράσει συναισθήματα και να δώσει μια αίσθηση του βάθους ή του ρεαλισμού σε ένα πίνακα. Η χρήση του χρώματος μπορεί να ενισχύσει ή να «μεταμορφώσει» κυριολεκτικά ένα έργο τέχνης, καθιστώντας το ένα ζωτικό εργαλείο για το κάθε ζωγράφο.
Ο «χρωματικός τροχός»
Μία από τις πιο βασικές αρχές του χρώματος στη ζωγραφική είναι ο «χρωματικός τροχός». Ο «χρωματικός τροχός» είναι μια οπτική αναπαράσταση των κύριων χρωμάτων (κόκκινο, μπλε και κίτρινο) και των δευτερογενών και των τριτογενών ομολόγων τους.Η κατανόηση αυτού του χρωματικού «κύκλου» είναι απαραίτητη για το κάθε ζωγράφο, επειδή του επιτρέπει να δημιουργεί αρμονικούς χρωματικούς συνδυασμούς, οι οποίοι θα είναι ευχάριστοι στο μάτι.
Η διάθεση και το συναίσθημα
Το χρώμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει διάθεση και να «μεταφέρει» το συναίσθημα σ’ ένα έργο ζωγραφικής.«Ζεστά» χρώματα, όπως είναι το κόκκινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο μπορούν να δημιουργήσουν μια αίσθηση ενέργειας και ενθουσιασμού. Αντίθετα, τα λεγόμενα «δροσερά» χρώματα, όπως είναι το μπλε, το πράσινο και το μοβ μπορούν να δημιουργήσουν μια αίσθηση ηρεμίας και γαλήνης. Χρησιμοποιώντας το χρώμα με αυτό το τρόπο μπορεί ένας ζωγράφος να δημιουργήσει μια συγκεκριμένη συναισθηματική αντίδραση στο φιλότεχνο ή στη φιλότεχνη, που θα δει το πίνακα.
Η αίσθηση του βάθους
και του ρεαλισμού
Εκτός από τη διάθεση και το συναίσθημα, μπορεί το χρώμα να χρησιμοποιηθεί για να δώσει μια αίσθηση του βάθους και του ρεαλισμού σε ένα πίνακα.
Ένας εξειδικευμένος κι έμπειρος ζωγράφος μπορεί να χρησιμοποιήσει τη σκίαση και την ανάδειξη, ώστε να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση του φωτός και της σκιάς, κάνοντας ουσιαστικά να φαίνονται τρισδιάστατα τα αντικείμενα εντός του δημιουργήματός του.
«Ζεστά» και τα «ψυχρά» χρώματα
Επίσης, ο εικαστικός καλλιτέχνης δύναται να χρησιμοποιήσει τα «ζεστά» χρώματα για να «φέρει» τα αντικείμενα προς τα εμπρός και τα ψυχρά χρώματα για να τα «ωθήσει» προς τα πίσω.
Έτσι, μπορεί ένας ζωγράφος να δημιουργήσει τη ψευδαίσθηση του χώρου και του βάθους σε ένα πίνακα.
Η δημιουργία της αντίθεσης
Το χρώμα δύναται να χρησιμοποιηθεί και για τη δημιουργία αντίθεσης σε έναν πίνακα. Οι «αντίστροφοι» χρωματισμοί (σ.σ. δηλαδή, τα χρώματα που είναι αντίθετα μεταξύ τους στο «χρωματικό τροχό») μπορούν να δημιουργήσουν την αίσθηση της έντασης και της δραματικής κατάστασης σ’ ένα εικαστικό έργο. Χρησιμοποιώντας τα αντίθετα χρώματα με φειδωλό τρόπο μπορεί ένας ζωγράφος να «τραβήξει» το μάτι του θεατή σ’ ένα συγκεκριμένο μέρος του πίνακα και το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός σημείου εστίασης.
Η έκφραση της προσωπικότητας
του ζωγράφου
Παράλληλα, το χρώμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκφράσει τη προσωπικότητα και το ύφος του ζωγράφου. Κάθε εικαστικός δημιουργός προσδίδει τη δική του μοναδική χρωματική «παλέτα» που αντανακλά την ατομικότητα και το καλλιτεχνικό όραμά του.
Πειραματιζόμενος με διαφορετικά χρώματα και ποικίλους χρωματικούς συνδυασμούς μπορεί ένας ζωγράφος να αναπτύξει το ιδιαίτερο προσωπικό στυλ και να δημιουργήσει έργα τέχνης, τα οποία θα είναι άμεσα αναγνωρίσιμα ως δικά του.Αυτό είναι το εικαστικό «αποτύπωμα» του κάθε ζωγράφου μέσα στο διάβα του χρόνου.
Το βασικό στοιχείο
της ζωγραφικής
Το χρώμα αποτελεί βασικό στοιχείο της ζωγραφικής, το οποίο μπορεί να ενισχύσει ή να «μεταμορφώσει» κυριολεκτικά ένα έργο τέχνης και να το κάνει πραγματικά απαράμιλλο.
Κατανοώντας τις αρχές του χρωματικού «κύκλου» χρησιμοποιεί ένας ζωγράφος τους χρωματισμούς για να δημιουργήσει διάθεση, βάθος, αντίθεση και προσωπικό στυλ. Με αυτό το τρόπο μέσω του πινέλου μπορεί ο κάθε εικαστικός δημιουργός να δημιουργήσει έργα τέχνης, τα οποία δε θα είναι μόνον οπτικά εντυπωσιακά, αλλά θα «έλκουν» συναισθηματικά και διανοητικά το κοινό.
«Η ζωγραφική είναι ποίηση που σωπαίνει και η ποίηση είναι ζωγραφική, που «μιλάει», δεν είχε αναφέρει και ο αρχαίος Έλληνας λυρικός ποιητής- συγγραφέας επιγραμμάτων (556-468 π.Χ.), Σιμωνίδης ο Κείος;
©Typologos.com 2023