Η έκθεση «The river-Voicing Water» από τις 18 Ιουλίου 2024 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Των δημιουργών
Χριστίνας Νάκου
και Άννας Παγκάλου
Την έννοια της σύγκρουσης μέσω της τέχνης του ψηφιδωτού και μέσω της μεταμορφωτικής δύναμης του νερού διερευνά η έκθεση με τίτλο «The river-Voicing Water» των δημιουργών Χριστίνας Νάκου και Άννας Παγκάλου, που εγκαινιάζεται στις 7.30 το απόγευμα της Πέμπτης 18 Ιουλίου 2024 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου θα διαρκέσει έως και τις 31 Αυγούστου.
Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2024 του θεσμού του υπουργείου Πολιτισμού με τίτλο:«’Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», που προβάλλεται μέσω της ιστοσελίδας:
Οι δράσεις επιτέλεσης θα πραγματοποιηθούν στις 8.30 το βράδυ της Πέμπτης 18 και της Παρασκευής 19 Ιουλίου 2024 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Σχετικά
με την έκθεση
Με αφετηρία τη ρωμαϊκή αρχαιότητα και τη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών του Αρχαιολογικού Μουσείου επιχειρεί η έκθεση να συνδέσει τις δύο πόλεις, την Θεσσαλονίκη και την Ρώμη, αναδεικνύοντας το σύγχρονο ερώτημα της βιωσιμότητας του νερού.
Η ιδέα και ο σχεδιασμός όλης της έκθεσης στηρίχθηκε σε μία έρευνα, που υλοποίησε η Χριστίνα Νάκου στην Αμερικάνικη Ακαδημία της Ρώμης και κατά τη διάρκεια της οποίας «εστίασε» η ίδια στους εξής τρεις άξονες:
Τη φυσική ροή του πόσιμου νερού, τα συχνά αθέατα δίκτυα των υδραγωγείων και τα σιντριβάνια ως λατρευτικά έργα τέχνης.
Η έκθεση αναπτύσσεται σε δύο μέρη: Την εικαστική και την ηχητική εγκατάσταση της Χριστίνας Νάκου με τίτλο «The River» και τις δράσεις επιτέλεσης – περφόμανς της Άννας Παγκάλου υπό το τίτλο «Voicing Water».
Η τέχνη
του ψηφιδωτού
Διατρέχοντας τον 21ο αιώνα, στις απαρχές ενός ψηφιακού και εικονικού κόσμου «χαρτογραφεί» επίμονα η τέχνη του ψηφιδωτού μια χειροποίητη υλικότητα που συνδέεται με την ανθρώπινη σωματικότητα.
Η θραύση των μαρμάρων για τη δημιουργία των χειροποίητων ψηφίδων, συμβαίνει μέσα σε ένα κόσμο, όπου ο άνθρωπος συνδιαλέγεται ακόμα με το περιβάλλον του, προσπαθώντας να το αισθανθεί, να το κατανοήσει και να το εξευμενίσει.
Η καλλιτέχνιδα καλεί τους θεατές να αφεθούν στους ήχους του ποταμού, να περιεργαστούν το ψηφιδωτό, να το αγγίξουν, να το αισθανθούν απτικά, να παρατηρήσουν τις διαδρομές του νερού και να επιχειρήσουν να δουν πέρα από το ορατό. Το έργο ως σύνολο προβάλει την εμπειρία του βιωμένου χρόνου και την πολλαπλότητα των αισθήσεων, που μας συνδέουν με το φυσικό κόσμο, καθώς και με τους συνανθρώπους μας.
Ο σχεδιασμός της έκθεσης
Ο σχεδιασμός της έκθεσης προτείνει τη συμπερίληψη των αισθήσεων στην εξερεύνηση του έργου. Η όραση, η ακοή, η αφή και η ενεργοποίηση της κιναισθητικής αντίληψης, καθώς και της μνήμης προσκαλούν τους επισκέπτες ή τις επισκέπτριες να διερευνήσουν ευρύτερα την έννοια της ροής ως το συνθετικό στοιχείο της πολιτισμικής διαδικασίας.
Η σειρά
των δράσεων επιτέλεσης
Οι δράσεις επιτέλεσης με τίτλο: «Voicing Water» της Άννας Παγκάλου προσδοκούν να δώσουν μία «Φωνή στο Νερό».
Η ανθρώπινη φωνή πραγματοποιεί μια διάδραση με το υδάτινο στοιχείο με διαφορετικές κάθε φορά ποσότητες, ήτοι από τη μια γουλιά νερού έως και τη βυθιζόμενη εντός του. Εξερευνάται το πώς το νερό μεταδίδει τον ήχο, το πώς το νόημα των λέξεων «χάνεται» εντός του και το πώς τα μελωδικά στοιχεία εμπλουτίζονται απ’ αυτό.
Η κατανόηση της φύσης του νερού
Οι δύο ειδικά σχεδιασμένες για την έκθεση δράσεις επιτέλεσης «συνομιλούν» με το έργο «The River της Νάκου και τα θέματα που εξερευνά. Οι δράσεις αυτές «εστιάζουν» στη κατανόηση της φύσης του νερού και την ανθρώπινη διάνοια που συνδέεται με αυτό.
Οι αρχαίοι πίθοι από τη συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης γίνονται έτσι οι πρωταγωνιστές, οι οποίοι «συνομιλούν» με τη ανθρώπινη φωνή και μας προφέρουν τον ήχο τους.
Το σιντριβάνι του Ήρωνα, η Επικούρια σκέψη, το ποίημα «Περί Φύσεως» του Λουκρήτιου «συνδέουν» τις μυθολογικές αφηγήσεις των αγαλμάτων των σιντριβανιών, την υδραυλική τεχνολογία και τη συμβολή της στη δημιουργία των μουσικών οργάνων (σ.σ. ήτοι η αρχαία ύδραυλις) παρατηρώντας τη ροή, τη πίεση του νερού, καθώς και τη σύγκρουση που φέρει αυτό, εάν αυτό εμποδιστεί.
Υλοποίηση της έκθεσης
Συντελεστές
Η έκθεση υλοποιήθηκε με την ευθύνη και την εποπτεία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, ενώ συντελεστές του εικαστικού εγχειρήματος είναι:
♦Η Κατερίνα Τζεδάκη στις ηχητικές συνθέσεις.
♦Οι Χριστίνα Νάκου και Άννα Παγκάλου στις ηχογραφήσεις των τοπίων.
♦Ο Στέφανος Δρουσιώτης στη μελέτη του φωτισμού.
♦Ο Κωνστάντιος Δασκαλάκης στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό.
♦Η επιχείρηση «Ηλίας Ματζιάρης ΟΕ» στο συντονισμό και στην επίβλεψη τεχνικών εγκαταστάσεων.
♦Η Εύη Λόη στη σκηνοθετική επιμέλεια των βίντεο.
♦Οι Χριστίνα Νάκου, Άννα Παγκάλου, Stefania Vannini και Andrea Applebee στο σχεδιασμό της ακουστικής αφήγησης.
Πληροφοριακά στοιχεία
Οι εκδηλώσεις της Πέμπτης 18 και της Παρασκευής 19 Ιουλίου 2024 προσφέρονται δωρεάν από το υπουργείο Πολιτισμού.
Η προ-κράτηση θέσης είναι υποχρεωτική.
Η πρόσβαση στην έκθεση για τις υπόλοιπες ημέρες θα είναι δωρεάν η είσοδος σε όσους ή σε όσες έχουν προμηθευτεί το εισιτήριο εισόδου του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Πληροφορίες προς ενδιαφερόμενους- ενδιαφερόμενες παρέχονται και προ-κρατήσεις πραγματοποιούνται στην ιστοσελίδα:
Την έκθεση υποστηρίζουν ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Αθήνα.
©Typologos.com 2024