Ένα αντίο στο Μισέλ Δημόπουλο
Γράφει ο Νίκος Μόσχοβος
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας
Οι αποχαιρετισμοί είναι δύσκολοι, ιδίως, όταν πρόκειται για ανθρώπους πολυσχιδείς και δημιουργικούς, όπως ήταν ο αείμνηστος καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Μισέλ Δημόπουλος (2 Σεπτεμβρίου του 1949 – 20 Απριλίου 2023), τον οποίο είχα τη τιμή να γνωρίσω από κοντά ως δημοσιογράφος.
Οι μνήμες
Πως να ξεχάσει, λοιπόν, ο υποφαινόμενος ότι η πρώτη επαγγελματική δημοσιογραφική δουλειά του, στην εφημερίδα «Απογευματινή» με εκδότη το Πάνο Καραγιάννη ταυτίστηκε με τη κάλυψη του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επί της θητείας του Μισέλ Δημόπουλου;
Πως να ξεχάσει πως οι μοναδικές εκδόσεις, που πραγματοποίησε τότε ο εκλιπών στη «γιορτή του σινεμά» της «νύμφης του Θερμαϊκού» αποτελούν μέρος του αρχείου του και στις οποίες «ανατρέχει» για να θυμηθεί και να συγκεντρώσει στοιχεία για θέματα;
Πως να λησμονήσει ότι επί θητείας του Μισέλ Δημόπουλου το Φεστιβάλ «άνοιξε τις πόρτες» στον υποφαινόμενο και του παρείχε τη δυνατότητα να κάνει με το καλύτερο τρόπο τη δουλειά του;
Οι στιγμές και τα βιώματα αυτά δε ξεχνιούνται. Κι ούτε ξεχνιέται το αναμφισβήτητο γεγονός πως ο ίδιος ως άνθρωπος ποτέ δεν έδειχνε «τουπέ», ενώ ήταν πάντα πρόθυμος να συζητήσει μαζί σου, να απαντήσει στα όποια ερωτήματά σου, καθώς και να συζητήσει για τα θέματα του κινηματογράφου ή για την οπτική των ταινιών.
Μια κατάθεση
Τουλάχιστον, ένα μπορώ να «καταθέσω» απ’ τα όσα αποκόμισα από τις συζητήσεις, τις συνεργασίες και τις δημοσιογραφικές συναντήσεις, που είχα μαζί του. Ότι ήταν καλός συζητητής, άνθρωπος με πρόγραμμα, «ανοικτός» στις απόψεις και σου μιλούσε άνετα για το οποιοδήποτε θέμα.
Ο αείμνηστος, Μισέλ Δημόπουλος μαζί με τον αλησμόνητο, Θεόδωρο Αγγελόπουλο και τον άλλο μεγάλο απόντα το Δημήτρη Ειπίδη, αποτελούν τη «τριάδα», που αναγέννησε και διεθνοποίησε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το έβαλαν «ξανά» στο παγκόσμιο χάρτη της 7ης τέχνης.
Η συμβολή
του Μισέλ Δημόπουλου
Η συμβολή του Μισέλ Δημόπουλου προς σε αυτή τη κατεύθυνση κατατάσσει ήδη τον ίδιο στη πρωτοπορία της εκλαΐκευσης του σινεμά και ιδιαίτερα του Ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Πριν από αυτό «πέτυχε» το εξής μοναδικό ως καλλιτεχνικός διευθυντής να «ανοίξει τις πόρτες» σε μια γενιά δημοσιογράφων στο Φεστιβάλ, και να τους κάνει να το αγαπήσουν και να το λατρέψουν.
Οι πραγματικοί σινεφίλ
Στην οικογένεια και στους οικείους του, στέλνω τα πιο θερμά συλλυπητήρια και να ψιθυρίσω ένα «Ευχαριστώ», γιατί οι θύμησες είναι τόσο πολλές από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο οποίο έδωσε ο Μισέλ Δημόπουλος «πνοή και αύρα». Γιατί οι πραγματικοί σινεφίλ, όπως ήταν ο ίδιος, μένουν «παρούσες» ως μορφές στις καρδιές των ανθρώπων και στη κάθε στιγμή που αρχίζει ο προβολέας να «κινεί» τα καρέ μιας ταινίας.
©Typologos.com 2023