Έκθεση «Στερεοσκοπία. Από τη φωτογραφική συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς «Χρήστος Καλεμκερής»
MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
(4 Οκτωβρίου 2024 – 12 Ιανουαρίου 2025)
Παιδιά και κομψές κυρίες, φουστανελοφόροι και ένστολοι αξιωματικοί, μνημεία της υπαίθρου και των πόλεων από τα μέσα του 19ου αιώνα γίνονται οι νέοι «πρωταγωνιστές» στην έκθεση με θέμα την ιδιαίτερα μαγευτική ιστορία στον χρόνο της στερεοσκοπίας, ως μεθόδου λήψης και εμφάνισης της φωτογραφίας, που εγκαινιάζεται στις 8 το βράδυ της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου 2024 στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στην Α’ αποθήκη της Α’ προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Οι συν-διοργανωτές
Η ελκυστική αυτή τέχνη-τεχνική «ξεδιπλώνεται» στην ομότιτλη έκθεση, την οποία συν-διοργανώνουν:
♦Το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
♦Το Μουσείο Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς «Χρήστος Καλεμκερής».
Η διάρκεια
της έκθεσης
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 4 Οκτωβρίου 2024 έως και τις 12 Ιανουαρίου 2025, ενώ περιλαμβάνει πρωτότυπο υλικό μαζί με τεχνικό εξοπλισμό από τη σπάνια συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς «Χρήστος Καλεμκερής» .
Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού.
Η στερεοσκοπική μέθοδος
Η στερεοσκοπική μέθοδος εντοπίζεται χρονικά ως νέα εφεύρεση το 1841 στην Αγγλία.
Από το 1850 και έπειτα εξαπλώνεται πολύ γρήγορα, αρχικά στη Γαλλία και στη συνέχεια σε ολόκληρη την Ευρώπη και την Αμερική. Η νέα αυτή μέθοδος γίνεται μόδα με φανατικούς οπαδούς, ενώ μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα οι στερεοσκοπικές φωτογραφίες αποτέλεσαν μια ευχάριστη απασχόληση και διασκέδαση για τα μέλη της ανερχόμενης μεσοαστικής τάξης στη Δυτική Ευρώπη.
Το χαμηλό κόστος τους και η δυνατότητα αναπαραγωγής πολλών αντιτύπων τις κατέστησε δε ένα από τα πρώτα μαζικά μέσα, που μπορεί να συγκριθεί με τις καρτ-ποστάλ, οι οποίες ακολούθησαν χρονικά, αλλά και με τη κινούμενη εικόνα στη συνέχεια.
Η θεματολογία
της στερεοσκοπικής φωτογραφίας
Η θεματολογία της στερεοσκοπικής φωτογραφίας περιελάβανε σκηνές από:
♦Τη καθημερινότητα,
♦Την ηθογραφία.
♦Το γυμνό.
♦Την αστροφωτογραφία.
♦Διάφορες αποτυπώσεις σημαντικών τοπόσημων και φυτών.
♦Διάφορα τουριστικά θέματα.
♦Ποικίλες αεροφωτογραφίες για αναγνωριστικούς στρατιωτικούς λόγους.
Στην Ελλάδα, η συγκεκριμένη μέθοδος είχε μεγάλη εξάπλωση και αναγνώριση, συνεχίζοντας έτσι την εικονογραφική παράδοση των σχεδίων και των υδατογραφιών της περιηγητικής λογοτεχνίας του 18ου και του 19ου αιώνα, συνδράμοντας σε μια πιο ρεαλιστική γνωριμία του τόπου, των ανθρώπων, καθώς και του πολιτισμού τους.
Τα στερεογραφήματα
Οι στερεογραφικές εκτυπώσεις, τα λεγόμενα στερεογραφήματα, αποτελούνται από δύο εικόνες, οι οποίες είναι τοποθετημένες η μία δίπλα στην άλλη σε απόσταση 6-7 εκατοστών μεταξύ τους. Ένα διάστημα, που αντιστοιχεί περίπου στην απόσταση των ματιών.Κάθε μία εικόνα αναπαριστά στην πραγματικότητα αυτό που θα έβλεπε το αντίστοιχο μάτι. Η ορθή θέαση απαιτεί τη χρήση μιας ειδικής συσκευής γνωστής ως στερεοσκόπιο, μέσω του οποίου το ζεύγος των φωτογραφιών συγκλίνει σε μια ενιαία τρισδιάστατη εικόνα.
Τρισδιάστατο
εκπαιδευτικό βίντεο
Οι επισκέπτες και οι επισκέπτριες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν σε βάθος τη τεχνική της στερεοσκοπίας μέσω ενός 3D εκπαιδευτικού βίντεο, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο της έκθεσης. Το βίντεο, ειδικά δημιουργημένο για την έκθεση, «φωτίζει» την ιστορική και τη τεχνική αξία της στερεοσκοπικής φωτογραφίας, προσφέροντας μια μοναδική οπτική εμπειρία που συνδέει το παρελθόν με το παρόν.
Την έκθεση επιμελήθηκε η ιστορικός-μουσειολόγος, Καλλιόπη Βαλτοπούλου.
©Typologos.com 2024