Όμηρος. Ο πρώτος freestyle rapper!

Γράφει η

Δρ. Αναστασία Αρτεμίου 

Ακαδημαϊκός 

jpeg-optimizer_Omiros.O protos freestyle rapper

Ήταν ο Όμηρος ο πρώτος freestyle rapper; Στο ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει η ακαδημαϊκός, Δρ. Αναστασία Αρτεμίου. Κολλάζ του «Τυπολόγου» από τις φωτογραφίες  των OpenClipart-Vectors  και VIVIANE M. από το Pixabay

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια έχουν μια σταθερή μορφή, αλλά είμαστε αρκετά σίγουροι ότι δεν ήταν έτσι μέχρι και τον 6ο αιώνα π.Χ. όπου είχαν περάσει ήδη 200 χρόνια.

Τα ομηρικά έπη φέρουν όλα τα χαρακτηριστικά ότι ήταν αρχικά προφορικά ποιήματα. Τα προφορικά έπη ονομάζονται ελεύθερα. Συντίθενται κυριολεκτικά επί τόπου, κατά τη διάρκεια της παράστασης. Μπορείτε ακόμα να βρείτε ανθρώπους που το κάνουν σε διάφορα μέρη του κόσμου, αν και οι παραδόσεις τείνουν σιγά σιγά να σβήνουν.

Το freestyle rap

Το πιο κοντινό πράγμα στη σύγχρονη αγγλόφωνη κουλτούρα είναι το freestyle rap. Αν παρακολουθήσετε κάποιον freestyle rapper, έχετε τη βασική ιδέα. Ξέρει τι θέλει να πει και το μεταφέρει σε στυλιζαρισμένη μορφή, που ταιριάζει στο ρυθμό του. Η προφορική ποίηση το κάνει αυτό… συνήθως λέγοντας μια ιστορία με τη συνοδεία κάποιου μουσικού οργάνου.

Μια πολύ εξελιγμένη

μορφή τέχνης

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτή ήταν μια πολύ εξελιγμένη μορφή τέχνης, που οι άνθρωποι εκπαιδεύτηκαν για χρόνια να μάθουν. Ο τραγουδιστής μπορεί να απομνημονεύσει μια ολόκληρη μουσική όπερα. Η αλήθεια είναι ότι εκπαιδεύονται εδώ και πολλά χρόνια για να κάνουν ακριβώς αυτό. Αλλά φυσικά, όπως και κάθε άλλη μορφή μουσικής τέχνης, κάθε μορφή προφορικής ποίησης που έχουμε μελετήσει ποτέ έχει ενσωματωμένη βοήθεια.

Σκεφτείτε το

freestyle rap

Σκεφτείτε το freestyle rap. Ενώ πολλές από τις ρίμες είναι μοναδικές σε αυτήν την απόδοση, πολλές από αυτές δεν είναι. Είναι κατανοητό ότι ένας rapper μπορεί να ανακυκλώνει ολόκληρες ρίμες ή τμήματα αυτών. Και φυσικά υπάρχει ο ρυθμός, που βοηθάει πολύ. Θα τείνετε- επίσης- να τους βλέπετε να κινούν το σώμα τους με συγκεκριμένους, ρυθμικούς τρόπους. Όλα αυτά βοηθούν το μυαλό σε κατάσταση ροής, όπου εναλλάσσεται μεταξύ αυτόματου πιλότου και σκέψης του τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια.

Omiros.O protos freestyle rapper 2

Αυτές οι ρίμες που χρησιμοποιούν οι rapper ονομάζονται φόρμουλες στην ακαδημαϊκή κοινότητα και είναι παντού στα ομηρικά έπη.Φωτογραφία από OpenClipart-Vectors από το Pixabay

Και η αρχαία ποίηση

Έτσι ακριβώς λειτούργησε η αρχαία ποίηση. Αυτές οι ρίμες που χρησιμοποιούν οι rapper ονομάζονται φόρμουλες στην ακαδημαϊκή κοινότητα και είναι παντού στα ομηρικά έπη. Και δεν εννοώ απλώς ότι τείνετε να βλέπετε ορισμένες φράσεις μετοχών επαναλαμβανόμενες ξανά και ξανά. Εάν εκτελέσετε το κείμενο των ομηρικών επικών μέσω μιας ανάλυσης υπολογιστή, μπορείτε να δείτε ότι ακόμη και οι στίχοι που μπορεί να φαίνονται μοναδικοί, όταν τους συναντήσετε είναι στη πραγματικότητα παραλλαγές άλλων στίχων.

Η σύγχρονη χρήση

του συγκεκριμένου εργαλείου

Ακόμα και σήμερα, οι καλύτεροι freestylers χρησιμοποιούν αυτό το εργαλείο. Στη πραγματικότητα, ένα μέρος της διασκέδασης είναι να δούμε πώς ένας rapper μπορεί να κάνει μια έξυπνη παραλλαγή σε αυτό που περιμένετε να ακούσετε … διατηρώντας παράλληλα το ρυθμό κι άλλους ποιητικούς περιορισμούς. Από μία άποψη, αυτό είναι τεχνικά δύσκολο. Με μια άλλη έννοια, κάνει τα πράγματα πιο εύκολα. Είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις freestyle με ρυθμό παρά χωρίς.

Η εικασία

για τα ομηρικά έπη

Η καλύτερη εικασία μας είναι ότι για περίπου 200 χρόνια, τα ομηρικά έπη διατηρήθηκαν κατ’ αυτό τον τρόπο. Όλοι γνώριζαν τη βασική ιστορία, όπως και σήμερα όλοι μπορούν να σας πουν τη βασική ιστορία για το πώς ο Peter Parker έγινε Spider-Man. Αλλά, σε κάθε ατομική παράσταση, ένας εξειδικευμένος τραγουδιστής θα έλεγε ελεύθερα ένα επικό ραπ παρέχοντας ταυτόχρονα το δικό του ρυθμό!

Όλα θα ήταν

η ίδια ιστορία

Όλα θα ήταν η ίδια ιστορία, και φυσικά πολλές από τις ρίμες θα ήταν γνωστές  στο κοινό, αλλά καμία παράσταση δε θα ήταν ποτέ η ίδια. Εάν ένα συγκεκριμένο ακροατήριο σε μια συγκεκριμένη νύχτα είχε μια ιδιαίτερη αντίδραση σ’ ένα μέρος της ιστορίας, ο τραγουδιστής θα μπορούσε να σχεδιάσει αυτό το μέρος. Αντίθετα, εάν ένα κοινό φαινόταν βαριεστημένο ή λιγότερο ενθουσιώδες για ένα μέρος, ο τραγουδιστής μπορεί να παραλείψει ή να συντομεύσει αυτό το μέρος της παράστασης.

Το βασικό πλαίσιο

 της ιστορίας

Μέσω ενός συνδυασμού εντατικής εκπαίδευσης, των εγγενών μουσικών χαρακτηριστικών της φόρμας και του γεγονότος ότι το βασικό πλαίσιο της ιστορίας ήταν κάτι που όλοι γνωρίζουν ήδη, ένας τραγουδιστής θα μπορούσε να αυτοσχεδιάσει εκατοντάδες ή χιλιάδες ρίμες επί τόπου.

Επομένως, οι άνθρωποι που απομνημόνευαν τις εκδόσεις των ομηρικών επών πιθανώς να το έκαναν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.

©Typologos.com 2023